Till starsidan
Till starsidan
2022-08-03
Stora störningar i trafiken vid Ånäs och Skivedleden vecka 31 och 32.
På grund av asfaltsarbete kommer vägen mellan Ånäs och ST1 samt Skivedleden (sträckan Petruskiosken till Nybackskorset) endast ha ett körfält öppet. Räkna med längre restid än vanligt. Vecka 31 sker fräsning/borttagning av gammal asfalt och vecka 32 läggs ny asfalt.
Läs mer om Stora störningar i trafiken vid Ånäs och Skivedleden vecka 31 och 32.

Hämtning av hushållssopor

Normal hämtar vi sopor varannan vecka. Ställ ut soptunnan i tid, senast klockan 06.00 på tömningsdagen.

Sophämtning

Varje hushåll har ett grönt kärl att lägga soporna i. Kärlen finns i tre olika storlekar 190, 240 och 370 liter. Soporna ska vara väl förpackade när de läggs i kärlet. Kärlet ska vara stängt och inga lösa sopor får ligga i kärlet. När kärlet inte går att stänga för att det är för mycket sopor, debiterar vi extra.

Ställ ut kärlet senast klockan 06.00 på tömningsdagen.

Turlista hämtning av hushållssopor Pdf, 63.3 kB.

Så här ställer du kärlet

Avgifter sophämtning

Extra tömning

Glömmer du att ställa ut kärlet och vill ha en extra tömning, kostar det 192 kronor inkl moms. Du beställer en extra tömning via vår e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Storhelger

Vid vissa storhelger (påsk, midsommar och jul/nyår) kan hushållssoporna hämtas någon dag tidigare eller senare. Alla ändringar informerar vi om i sociala medier och på webben.

Månadshämtning

Den som har en godkänd varmkompost, kan ansöka om månadshämtning hos miljö- och byggnämnden. Bland våra e-tjänster finns mer information och blanketter.

E-tjänster och blanketter avfall

Sophämtning vid fritidshus

Kommunen hämtar latrin och sopor vid fritidshus perioden maj-september.

Sop- och latrinhämtning vid fritidshus

Byte av abonnemang

Vill du byta abonnemang till ett större eller mindre kärl? Hör av dig till oss så ordnar vi det. Det kostar 300 kronor att ändra abonnemang och du måste tvätta ditt gamla kärl innan vi levererar det nya.

Byte av abonnemang/kärlstorlek utförs inte under vecka 25-31.

Anmäl byte av abonnemang via vår e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Trasigt kärl

Om ditt sopkärl går sönder får du ett nytt. Ibland kan vi även laga det gamla. Du måste tvätta ditt gamla kärl innan vi lagar det eller levererar ett nytt.

Anmäl trasigt kärl via vår e-tjänst. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakt

Telefon: 054-17 20 00 (växel)
E-post: kommunteknik@forshaga.se

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: av