Till startsidan
Till startsidan
2024-09-12
Brorenovering i Deje, begränsad framkomlighet, del av Älvdalsvägen under vecka 38-42.
Läs mer om Brorenovering i Deje, begränsad framkomlighet, del av Älvdalsvägen under vecka 38-42.

Inventering av små avlopp

Miljö- och byggförvaltningen gör varje år tillsyn på små avlopp. Alla små avlopp i Forshaga och Munkfors kommuner kommer att kontrolleras. Fastighetsägare som berörs av inventeringen kontaktas via brev med ytterligare information.

Varför behöver dåliga avlopp åtgärdas?

Dåligt renat avloppsvatten riskerar att förorena din egen och dina grannars dricksvattenbrunnar. Det kan påverka yt- och grundvatten och orsaka övergödningsproblem i närliggande vattendrag. Utsläpp av orenat avloppsvatten kan dessutom påverka badvatten och ge upphov till störande lukt.

Inventering 2024

Under 2024 påbörjas inventering av små avlopp kring sjön Vistens avrinningsområde. Visten är ett vattenskyddsområde och används för att försörja Forshaga och Deje med dricksvatten. Vattentäkten behöver skyddas så att råvattnets kvalitet inte försämras.

De fastighetsägare som berörs av årets inventering har fått ett informationsutskick från oss. Se bild nedan som visar det område runt sjön Visten som är aktuellt för inventering.

Översiktskarta över område runt sjön Visten som är aktuell för inventering

Hur går inventeringen till?

Inventeringen startar med att du får ett informationsbrev och en enkät. Enkäten ligger till grund för en första bedömning av ditt avlopp. Om ditt avlopp, enligt ditt enkätsvar, inte uppfyller lagkraven, kommer ditt avlopp att underkännas. Ett tillsynsbesök blir då inte nödvändigt och tillsynsavgiften blir lägre för dig.

Om ditt avlopp inte underkänns efter att enkätsvaren har granskats kommer vi att boka en tid för ett tillsynsbesök för att kontrollera anläggningen.

Vid besöket tittar vi på avloppsanläggningens olika delar för att få en uppfattning om hur den fungerar. Hela inspektionen sker utomhus. Vi lyfter på lock, letar utsläppspunkt, fotograferar och fyller i en checklista för bedömning av avloppsanläggningen.

Vad händer sen?

En tid efter tillsynsbesöket kommer du få en kontrollrapport från oss. I den beskriver vi vad vi noterat om din anläggning. Du har då möjlighet att komma in med synpunkter eller kompletterande uppgifter.

Vi gör sedan en samlad bedömning av din avloppsanläggning. Bedömningen görs utifrån dina svar i enkäten, vad som uppmärksammades vid eventuellt tillsynsbesök samt vilka uppgifter som finns om anläggningen i kommunens arkiv.

Om ditt avlopp inte fungerar som det ska kommer vi, beroende på vilken typ av brist det rör sig om, att ställa krav på förbättringsåtgärder eller besluta om förbud. Det innebär att du måste åtgärda ditt avlopp inom en viss tid.

Ett beslut går alltid att överklaga. Om du inte håller med om vår bedömning har du rätt att begära omprövning. Hur du överklagar kommer att framgå av beslutet. Det kostar ingenting att överklaga ett beslut.

Tillsynsavgift

Tillsynen är avgiftsfinansierad vilket betyder att det är fastighetsägaren (eller den som använder avloppet) som betalar för den tid som ärendet tar. Avgiften baseras på en timavgift som är 1298 kronor. Avgiften varierar från fall till fall, beroende på vilken handläggningstid som krävs i ärendet. Avgiften täcker bland annat förarbete, tillsyn på plats och upprättande av kontrollrapport och beslut.

Vi uppskattar tidsåtgången i ett genomsnittligt ärende till följande:

  • Utan inspektion betalar du för cirka 1 timme
  • Med inspektion betalar du för cirka 2 timmar

Innan du ska betala någon avgift kommer du att få ett beslut där du informeras om hur lång handläggningstid som har behövts och vilka moment som ingått. Du får också information om hur kan överklaga om du är missnöjd med beslutet.

Kontakta oss

Kontakta alltid miljö- och byggförvaltningen innan du ändrar eller anlägger ett nytt avlopp. Vi har telefontid alla vardagar klockan 10-12 utom tisdagar.

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: av