Till startsidan
Till startsidan

Tillsyn av små avlopp

Miljö- och byggförvaltningen gör varje år tillsyn på små avlopp. Alla små avlopp i Forshaga och Munkfors kommuner kommer att kontrolleras. Fastighetsägare som berörs av tillsynen kontaktas via brev med ytterligare information.

Varför behöver dåliga avlopp åtgärdas?

Dåligt renat avloppsvatten riskerar att förorena din egen och dina grannars dricksvattenbrunnar. Det kan påverka yt- och grundvatten och orsaka övergödningsproblem i närliggande vattendrag. Utsläpp av orenat avloppsvatten kan dessutom påverka badvatten och ge upphov till störande lukt.

Inventering 2025

Under 2024 påbörjades tillsynen av små avlopp kring sjön Vistens avrinningsområde och arbetet i detta område fortsätter även 2025. Visten är ett vattenskyddsområde och används för att försörja Forshaga och Deje med dricksvatten. Vattentäkten behöver skyddas så att råvattnets kvalitet inte försämras.

De fastighetsägare som berörs av årets tillsyn har fått ett informationsutskick från oss. Se bild nedan som visar det område runt sjön Visten som är aktuellt för tillsyn.

Översiktskarta över område runt sjön Visten som är aktuell för inventering.

Hur går tillsynen till?

Tillsynen startar med att du får ett informationsbrev och får svara på några frågor om din avloppsanläggning. Du gör en egen bedömning om din avloppsanläggning uppnår kraven på rening med hjälp av en checklista som du får av oss.

Om du bedömer att din avloppsanläggning är okej kommer vi göra ett tillsynsbesök där vi kontrollerar att din avloppsanläggning uppfyller miljöbalkens krav på rening. Om du bedömer att din avloppsanläggning inte uppfyller dagens krav på rening kan du direkt i frågeformuläret döma ut ditt avlopp. Det innebär att du får ett utsläppsförbud utan att miljö- och byggförvaltningen inspekterar din anläggning och att tillsynsavgiften därför blir lägre.

Om det är aktuellt med ett platsbesök kommer vi ut och kontrollerar avloppsanläggningen. Vid besöket tittar vi på avloppsanläggningens olika delar för att få en uppfattning om hur den fungerar. Hela inspektionen sker utomhus. Vi lyfter på lock, letar utsläppspunkt, fotograferar och fyller i en checklista för bedömning av avloppsanläggningen.

Vad händer sen?

En tid efter tillsynsbesöket kommer du få en kontrollrapport från oss. I den beskriver vi vad vi noterat om din anläggning. Du har då möjlighet att komma in med synpunkter eller kompletterande uppgifter.

Om ditt avlopp inte fungerar som det ska kommer vi, beroende på vilken typ av brist det rör sig om, att ställa krav på förbättringsåtgärder eller besluta om förbud. Det innebär att du måste åtgärda ditt avlopp inom en viss tid.

Ett beslut går alltid att överklaga. Om du inte håller med om vår bedömning har du rätt att begära omprövning. Hur du överklagar kommer att framgå av beslutet. Det kostar ingenting att överklaga ett beslut.

Tillsynsavgift

Tillsynen är avgiftsfinansierad vilket betyder att det är fastighetsägaren (eller den som använder avloppet) som betalar för den tid som ärendet tar. Avgiften baseras på en timavgift som är 1 358 kronor. Avgiften varierar från fall till fall, beroende på vilken handläggningstid som krävs i ärendet. Avgiften täcker bland annat förarbete, tillsyn på plats och upprättande av kontrollrapport och beslut.

Vi uppskattar tidsåtgången i ett genomsnittligt ärende till följande:

  • Utan inspektion tar det cirka 1,5 timme
  • Med inspektion tar det cirka 3 timmar

Innan du ska betala någon avgift kommer du att få ett beslut där du informeras om hur lång handläggningstid som har behövts och vilka moment som ingått. Du får också information om hur kan överklaga om du är missnöjd med beslutet.

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: av

Sidan uppdaterad:

2025-01-21