- Forshaga
- / Jobb och företagande
- / Tillstånd, regler och tillsyn
- / Livsmedel
- / Avgifter i livsmedelskontrollen
Avgifter i livsmedelskontrollen
Riksdag och regering har bestämt att de kostnader som kommunerna har för livsmedelskontrollen ska täckas av avgifter.
Avgift för registrering
Vid anmälan om registrering av en livsmedelsanläggning ska företagaren betala en registreringsavgift. Forshaga och Munkfors kommuners avgift för registrering motsvarar en timmes handläggning, vilket är 1 315 kronor (2024). Avgiften faktureras i efterhand.
Avgift för planerad kontroll
Efter utförd kontroll debiteras du en avgift som motsvarar den tid som kontrollen tagit. I avgiften ingår tiden för förberedelse innan kontrollen, inspektion på plats eller distanskontroll och för arbetet som sker efteråt. Det kan vara granskning av märkning eller annan information, samt skrivtid för kontrollrapporten.
Timavgiften för planerad kontroll är 1 384 kronor (2024). Vi tar betalt för varje påbörjad halvtimme.
Avgift för uppföljande kontroll
Ibland upptäcker vi en eller flera avvikelser vid den planerade kontrollen som behöver följas upp. Då tar vi ut en avgift för den tid som uppföljningen tar. I avgiften ingår restid, tid för inspektion, granskning av bilder eller annan information och skrivning av kontrollrapport.
Timavgiften för uppföljande kontrollbesök är 1 315 kronor (2024). Vi tar betalt för varje påbörjad halvtimme.