Till startsidan
Till startsidan

Lotteritillstånd

Ideella föreningar ska ansöka om tillstånd för att starta lotteri och sälja lotter i kommunen.

Kommuner ansvarar för, så kallade, registreringslotterier. För registreringslotterier krävs endast en registrering av lotteriet som görs hos kommunen. En registrering ska avse en viss tid, högst fem år. All annan tillståndsgivning ansvarar Spelinspektionen för, läs mer om kommunala lotterier på Spelinspektionens webbplats.

Föreningar som söker lotteritillstånd ska utse en person som är ansvarig för lotteriet. Den ansvarige ska bland annat ska skicka in lotteriredovisningen till kommunen. Föreningen utser även en lotterikontrollant. En gång årligen ska föreningen, tillsammans med lotterikontrollanten, lämna in en skriftlig redovisning till kommunen.

Registrering och redovisning av lotterier skickas in via kommunens e-tjänst.

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: av

Sidan uppdaterad:

2023-07-24