Till startsidan
Till startsidan
2026-05-07
Förseningar i sophämtningen
Läs mer om Förseningar i sophämtningen

Val 2026

Valen till riksdag, region och kommun
är vart fjärde år.
De tre valen är på samma dag.
Nästa gång är den 13 september 2026.
Du kan rösta i förväg
eller på valdagen.

Val till riksdagen

Vi väljer politiker som ska sitta i riksdagen
och bestämma över hela Sverige.

Val till regionen

Vi väljer politiker som bestämmer
över sjukvård och kollektivtrafik i vår region.

Val till kommunen

Vi väljer politiker som bestämmer i vår kommun.
Till exempel om skola och äldreomsorg.

Rösta i förväg – förtidsrösta

Du kan förtidsrösta mellan den 26 augusti och den 13 september.
Du förtidsröstar i kulturhuset eller lärcenter.
För att förtidsrösta måste du ha med dig
en id-handling,
till exempel legitimation.

Om du inte kan rösta eller förtidsrösta här i kommunen,
kan du förtidsrösta var som helst i Sverige
där det finns en röstningslokal.

Rösta på valdagen

Söndagen den 13 september
är vallokalerna öppna klockan 8–20.
Vilken din vallokal är står på ditt röstkort.

Ta med dig ditt identitetskort.

Du röstar med valsedlar och valkuvert.
Valsedlar och valkuvert finns där du kan rösta.

När röstningen är avslutad klockan 20
börjar rösterna räknas.

Rösta med bud

Att rösta med bud betyder att någon hjälper dig med att
transportera din röst till
din vallokal eller till en röstningslokal.
Ett bud kan vara till exempel en anhörig eller en vän.
Budet måste också ha ett vittne med sig.

Material för budröstning finns att hämta hos kommunen
och på alla ställen där man kan rösta.

Källkritik, så slipper du bli lurad

Vi kan bli lurade
av texter, bilder och filmer.
Vi måste lära oss att vara kritiska.
Då är det mindre risk
att vi blir lurade.

Vi måste undersöka informationen
både på internet och i tidningar.
Det kallas källkritik.

Lättläst om källkritik på 8 sidor

Lättläst om valet på Valmyndighetens webbplats

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad:  av