Tips, råd & stöd från andra aktörer
I ditt uppdrag som god man eller förvaltare kan du möta tillfällen då du och din huvudman behöver professionell hjälp med vissa frågor.
Här nedan har vi listat ett antal organisationer och myndigheter som du kan vända dig till för att få tips och råd om problem skulle uppstå.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Om din huvudman är i en tvist med ett företag kan du anmäla tvisten till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nämnden fungerar ungefär som en domstol och ska på ett opartiskt sätt lösa tvister mellan konsumenter och företagare.
Läs mer på ARNs webbplats:
Startsida | Allmänna reklamationsnämnden (arn.se)
Budget- och skuldrådgivning
Om du har svårt att få din huvudmans ekonomi att gå ihop kan kommunens budget- och skuldrådgivare hjälpa dig. De kan ge råd och konkreta förslag om hur du kan planera ekonomin och hantera skulder.
Du hittar kontaktuppgifter via Konsumentverkets vägledning: Kommunal budget- och skuldrådgivning.
Efterlevandeguiden
Som ställföreträdare kan du hamna i situationen att din huvudman blir delägare i ett dödsbo. I ditt uppdrag att bevaka huvudmannens rätt i dödsboet vill vi tipsa om Efterlevandeguiden – en kostnadsfri resurs från myndigheter som samlat information om vad som behöver hanteras vid ett dödsfall.
Energimarknadsbyrån
Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som informerar om och ger råd samt vägledning i frågor som rör el- och gasmarknaden. Rådgivningen är avgiftsfri. Byråns uppgift är också att fånga upp konsumentproblem inom energimarknadsområdet och föra dem vidare till berörda myndigheter och företag.
Läs mer på energimarknadsbyråns webbplats: Oberoende vägledning om el, gas och fjärrvärme (energimarknadsbyran.se)
Ersättningskollen
Ersättningskollen är en tjänst som visar vad en kan få i ersättning, och från vem, vid långvarig sjukdom. De kan även visa eventuell rätt till ersättning vid en arbetsskada.
Läs mer på Ersättningskollens webbplats: Ersättningskollen | Få koll på hur mycket pengar du kan få vid sjukdom eller olycksfall (ersattningskollen.se)
Försäkringskassan
Hos Försäkringskassan finns information som är bra att känna till i din roll som god man eller förvaltare för någon som har ett ärende där.
Läs mer på Försäkringskassans webbplats: Bra att veta för dig som är god man eller förvaltare - Försäkringskassan (forsakringskassan.se)
Hallå konsument - Konsumentverket
På webbplatsen kan du läsa om köp av varor och tjänster, reklamationer, privatekonomi, att handla hållbart och annat du som konsument kan behöva vägledning i. Du kan även kontakta vägledarna via chatt, telefon och mejl om du har någon fråga.
Vägledning för konsumenter | Konsumentverket (hallakonsument.se)
Kontakta Konsumentverkets vägledare | Konsumentverket (hallakonsument.se)
Integritetsskyddsmyndigheten
Vill du veta om din huvudman har en betalningsanmärkning ska du ta kontakt med ett kreditupplysningsföretag.
På Integritetsskyddsmyndighetens webbplats kan du läsa om betalningsanmärkningar och hitta en lista över alla kreditupplysningsföretag: Betalningsanmärkningar | IMY
Konsumentverket
Konsumentverket har som mål att hållbar konsumtion ska bli enklare. Deras roll är att bygga och sprida kunskap om vilka förutsättningar konsumenter har och hur de agerar.
Här finns flertalet informationsbroschyrer kring konsumtion, hushållskostnader, skuldfrågor, hur du gör en budgetkalkyl med mera. De ger även vägledning om köp av varor och tjänster, reklamationer och konsumentlagstiftning.
Läs mer på Konsumentverkets webbplats: Startsida - Konsumentverket
Konsumenternas Försäkringsbyrå och Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Konsumenternas uppdrag är att hjälpa till med frågor om bank och finans, försäkringar och pension. Webbplatsen fokuserar på hjälp till självhjälp genom fakta och olika verktyg för att utvärdera bank- och försäkringstjänster.
I deras vägledning kan du bland annat få hjälp med att tolka och jämföra försäkrings- och konto/kontokortsvillkor eller få information om hur ett beslut omprövas.
Läs mer på Konsumenternas webbplats: Oberoende fakta och vägledning för dig som konsument | Konsumenternas
Kronofogden
Om din huvudman har stora skulder så att hen behöver ansöka om skuldsanering, eller om hen har utmätning, är det till Kronofogden du vänder dig för att få information och råd.
Det är även hit du vänder dig för att meddela förbehållsbelopp för till exempel ditt arvode.
Läs mer på Kronofogdens webbplats: Startsidan | Kronofogden
Pensionsmyndigheten
Hos Pensionsmyndigheten kan du som ställföreträdare se om din huvudman har rätt till bostadstillägg och göra en preliminär beräkning av ersättningen.
Läs mer på Pensionsmyndighetens webbplats: Vi informerar om hela pensionen | Pensionsmyndigheten
Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare
Hos Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare (RFS) finns bra information om ställföreträdarskap.
RFS informationsbank: Information för gode män och förvaltare
Webbutbildning, både för ställföreträdare och huvudmän:
Rätt att delta – En webbutbildning för gode män och förvaltare
Rätt att delta – webbutbildning för huvudmän
Skatteverket
Skatteverket kommer du som ställföreträdare, i första hand, i kontakt med avseende huvudmannens deklaration.
Övriga kontakter med skatteverket kan exempelvis gälla frågor som fastighetstaxering, RUT och/eller ROT, folkbokföring och bouppteckning. Skatteuträkning vid försäljning av fastighet/bostadsrätt kan även bli aktuellt.
Läs mer på Skatteverkets webbplats: God man, förvaltare eller förmyndare | Skatteverket
Stödlinjen - spelmissbruk
Är du orolig över din huvudmans, eller någon annans, spelvanor? Stödlinjen, första hjälpen vid spelproblem, finns för dig som vill ha råd och stöd. Det kostar ingenting att kontakta dem och du kan vara anonym.
Stödlinjen för spelare och anhöriga | Stödlinjen (stodlinjen.se)
Svenska bankföreningen
Hantering av tillgångar – pengar och annan egendom – för en annan persons räkning väcker många frågor. Det är viktigt att veta vad en ställföreträdare får och inte får göra med andras medel. Hos Svenska bankföreningen finns bland annat filmade utbildningar och seminarier om anhörigbehörighet, framtidsfullmakt, och god man och förvaltare, men även annan viktig information.
Bankärenden för annans räkning
Bankärenden för vuxen med god man
Film: God man och förvaltare - frågor och svar
Barns tillgångar
Svårlurad - bankgemensam informationskampanj mot bedrägerier
Svårlurad
Bedrägerier där bedragare försöker lura till sig pengar genom att manipulera människor är ett växande problem som drabbar personer i alla åldrar. Därför pågår nu den bankgemensamma kampanjen Svårlurad! för att öka medvetenheten om hur du kan skydda dig och dina närstående.
Besök gärna Svårlurad - Tillsammans hjälps vi åt att stoppa bedrägerierna. för mer information och konkreta tips.
Telekområdgivarna
Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni, bredband, fiberanslutningar och betalteletjänster.
Du kan kontakta dem innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta dem om det uppstår problem och du inte lyckas komma överens med operatören. De kan då ge dig rådgivning och i vissa fall medla mellan dig och operatören för att aktivt försöka bidra till en lösning.
Läs mer på Telekområdgivarnas webbplats: Telekområdgivarna / Start (telekomradgivarna.se)
Verksamt.se
Du som funderar på att starta ett företag, vill utveckla eller avveckla ditt företag hittar samlad information från myndigheter på verksamt.se.