Till startsidan
Till startsidan
2024-09-12
Brorenovering i Deje, begränsad framkomlighet, del av Älvdalsvägen under vecka 38-42.
Läs mer om Brorenovering i Deje, begränsad framkomlighet, del av Älvdalsvägen under vecka 38-42.

Tips, råd & stöd från andra aktörer

I ditt uppdrag som god man eller förvaltare kan du möta tillfällen då du och din huvudman behöver professionell hjälp med vissa frågor.

Här nedan har vi listat ett antal organisationer och myndigheter som du kan vända dig till för att få tips och råd om problem skulle uppstå.

Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Om din huvudman är i en tvist med ett företag kan du anmäla tvisten till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nämnden fungerar ungefär som en domstol och ska på ett opartiskt sätt lösa tvister mellan konsumenter och företagare.

Läs mer på ARNs webbplats:
Startsida | Allmänna reklamationsnämnden (arn.se)

Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som informerar om och ger råd samt vägledning i frågor som rör el- och gasmarknaden. Rådgivningen är avgiftsfri. Byråns uppgift är också att fånga upp konsumentproblem inom energimarknadsområdet och föra dem vidare till berörda myndigheter och företag.

Läs mer på energimarknadsbyråns webbplats: Oberoende vägledning om el, gas och fjärrvärme (energimarknadsbyran.se)

Ersättningskollen är en tjänst som visar vad en kan få i ersättning, och från vem, vid långvarig sjukdom. De kan även visa eventuell rätt till ersättning vid en arbetsskada.

Läs mer på Ersättningskollens webbplats: Ersättningskollen | Få koll på hur mycket pengar du kan få vid sjukdom eller olycksfall (ersattningskollen.se)

På webbplatsen kan du läsa om köp av varor och tjänster, reklamationer, privatekonomi, att handla hållbart och annat du som konsument kan behöva vägledning i. Du kan även kontakta vägledarna via chatt, telefon och mejl om du har någon fråga.

Vägledning för konsumenter | Konsumentverket (hallakonsument.se)

Kontakta Konsumentverkets vägledare | Konsumentverket (hallakonsument.se)

Konsumentverket har som mål att hållbar konsumtion ska bli enklare. Deras roll är att bygga och sprida kunskap om vilka förutsättningar konsumenter har och hur de agerar.

Här finns flertalet informationsbroschyrer kring konsumtion, hushållskostnader, skuldfrågor, hur du gör en budgetkalkyl med mera. De ger även vägledning om köp av varor och tjänster, reklamationer och konsumentlagstiftning.

Läs mer på Konsumentverkets webbplats: Startsida - Konsumentverket

Konsumenternas uppdrag är att hjälpa till med frågor om bank och finans, försäkringar och pension. Webbplatsen fokuserar på hjälp till självhjälp genom fakta och olika verktyg för att utvärdera bank- och försäkringstjänster.

I deras vägledning kan du bland annat få hjälp med att tolka och jämföra försäkrings- och konto/kontokortsvillkor eller få information om hur ett beslut omprövas.

Läs mer på Konsumenternas webbplats: Oberoende fakta och vägledning för dig som konsument | Konsumenternas

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni, bredband, fiberanslutningar och betalteletjänster.

Du kan kontakta dem innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta dem om det uppstår problem och du inte lyckas komma överens med operatören. De kan då ge dig rådgivning och i vissa fall medla mellan dig och operatören för att aktivt försöka bidra till en lösning.

Läs mer på Telekområdgivarnas webbplats: Telekområdgivarna / Start (telekomradgivarna.se)

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: av

Sidan uppdaterad:

2024-09-25