Hög nöjdhet bland åttondeklassare som praktiserat i kommunen
Under förmiddagarna vecka 11 har våra kommunala förvaltningar och bolag tagit emot drygt 100 elever i årskurs 8 på prao och på så sätt varit förebilder för yrken och branscher i offentlig sektor. Praoveckans eftermiddagar har bestått av olika lektioner, aktiviteter och föreläsningar kopplat till studier, arbetsliv och arbetsmarknad.
Syftet med att kombinera erfarenhet (prao på förmiddagar) och utbildning (på eftermiddagar) har varit att stärka elevernas förståelse för kopplingen mellan skola, arbetsliv och framtid.
Innehåll praoveckan
Veckan har förutom praktiken på arbetsplatser bland annat handlat om:
- intervju med yrkesverksam om lärdomar i skolan som man kan koppla till framtida yrkesliv
- föreläsnimngar om utbildnings- och yrkesresor, från gymnasieval till nuvarande yrke
- information från gymnasieskolor i närområdet om programutbud
- utforska och presentera yrken och brancher för varandra utifrån förberedda frågeställningar
- inforation om olika utbildningsvägar och skolformer för framtida möjligheter med vidare studier
Praoutvärdering
- 94% av eleverna är nöjda med praoveckans förmiddagar och upplever att de genom förmiddagarna fått en större inblick i arbetslivet
- 100% upplever att praohandledare och/eller annan personal bemött dem bra
- 94% uppger att de genom praoveckan fått ett vidgat perspektiv på valalternativ samt fått en ökad självkännedom (kunskap om vad man gillar och/eller inte gillar kopplat till arbetsliv och arbetsmarknad)
- 98% uppger att praomodellen varit ett bra sätt att få både erfarenhet och kunskap om både utbildning, arbetsliv och arbetsmarknad
- 100% svarade att veckan blev ”lika bra” eller ”bättre” än vad de tänkt sig från början och gav praoveckan totalbetyget ”bra” eller ”mycket bra” (övervägande mycket bra)