Till startsidan
Till startsidan
2024-09-12
Brorenovering i Deje, begränsad framkomlighet, del av Älvdalsvägen under vecka 38-42.
Läs mer om Brorenovering i Deje, begränsad framkomlighet, del av Älvdalsvägen under vecka 38-42.

Arvode

Här kan du läsa om vad som gäller om arvode, vad som avgör vem som ska betala ditt arvode och hur du deklarerar arvodet till Skatteverket.

Beslut om arvode och ersättning fattas alltid av överförmyndarnämnden. Vi beslutar både om arvodets och kostnadsersättningens storlek och vem som ska betala. Det sker efter att vi granskat klart din redovisning. När vi avgör arvodets storlek utgår vi från ditt uppdrags omfattning och innehållet i årsräkningen och din redogörelse.

Vi följer i huvudsak Sveriges kommuner och regioners (SKR) riktlinjer för fastställande av arvode och ersättning. De består av olika arvodesnivåer för ekonomisk förvaltning och personlig omvårdnad. Arvodet grundas på viss procent av gällande prisbasbelopp.

Du får som ställföreträdare aldrig själv bestämma hur stort arvodet ska vara eller ta ut det på förhand.

Huvudregeln är att huvudmannen ska betala ditt arvode.
Det krävs däremot att huvudmannens tillgångar överstiger två prisbasbelopp eller att inkomsten före avdrag för skatt överstiger 2,65 prisbasbelopp. I annat fall betalar kommunen arvodet.
Om huvudmannen till viss del kommer över någon av gränserna kan endast den översktigande delen tas i anspråk för arvodet, kommunen betalar resterande del. Om särskilda skäl finns kan undantag från huvudregeln göras.

Även om din huvudman har inkomster som överstiger gällande beloppsgräns så kan det ibland var svårt att få ekonomin att räcka till arvodet. Det kan bero på att huvudmannen är skuldsatt och har löpande utmätning eller har skuldsanering. I andra fall kan det bero på att huvudmannen har större utgifter än hans eller hennes ekonomi medger. Det finns åtgärder som du kan vidta för att skapa större utrymme för betalning av arvodet.

Läs mer om de olika åtgärder du kan vidta under rubriken ”När huvudmannen har små ekonomiska marginaler”

Oavsett om huvudmannen eller kommunen ska stå för arvodeskostnaden, kommer utbetalningen ske via Forshaga kommun.

Om huvudmannen ska stå för hela eller delar av arvodet, kommer det sedan skickas en faktura motsvarande arvodet. Denna faktura går att delbetala vid behov.

Detta gäller även om huvudmannens dödsbo ska stå för arvodet.

För att få in arvodet direkt till ditt konto behöver du anmäla kontot hos Swedbank. Har du inte anmält ett konto kommer du istället få en utbetalningsavi.

Läs mer och registrera konto på Swedbanks webbplats.

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: av

Sidan uppdaterad:

2024-10-09