Till startsidan
Till startsidan
2024-09-12
Brorenovering i Deje, begränsad framkomlighet, del av Älvdalsvägen under vecka 38-42.
Läs mer om Brorenovering i Deje, begränsad framkomlighet, del av Älvdalsvägen under vecka 38-42.

Redovisning

Här finns information och råd om hur du går till väga och vad som är viktigt att tänka på när du redovisar.

När förvalta egendom ingår i ditt uppdrag har du redovisningsplikt och ska i uppstarten av uppdraget lämna in en förteckning. Du ska även, före den 1 mars, varje år lämna in en årsräkning till överförmyndarnämnden.

Om du av någon anledning behöver mer tid, måste du före den 1 mars ansöka om anstånd och samtidigt ange skälen till din ansökan.
En begäran om anstånd gör du enklast via vår e-tjänst: Omsorg och hjälp (forshaga.se)

Tänk på portot!
När du ska lämna in en redovisning är det viktigt att kontrollera så att portot stämmer. Forshaga kommun hämtar inte ut ofrankerad/underfrankerad post. Det innebär att du riskerar att bli sen med din redovisning, och om avsändare saknas kan du behöva göra om hela redovisningen.

I förteckningen ska du ange de tillgångar och skulder som huvudmannen hade per förordnandedagen. Med förordnandedag menas den dag då tingsrätten fattade beslut om anordnande av godmanskap eller förvaltarskap.

Tillgångar

Tillgångarnas värde ska styrkas med underlag såsom exempelvis saldobesked från bank och/eller kreditgivare samt taxeringsbevis avseende fastighet. Observera att underlagen ska styrka värdet per förordnandedagen. Underlagen ska bifogas till förteckningen när den sedan lämnas in till överförmyndarkontoret.

Skulder

Förutom tillgångarna ska eventuella skulder även anges i förteckningen. I början kan det vara svårt att skapa sig en fullständig bild över huvudmannens eventuella skuldsituation. Ange de skulder du har kännedom om och om det senare framkommer ytterligare skulder, komplettera med dessa.

Viktigt att tänka på när du upprättar en förteckning

  • Banktillgodohavanden ska anges per förordnandedagen och eventuell upplupen ränta ska inte tas med. Eventuell ränta sätts i på kontot vid årsskiftet och blir då en inkomst.
  • Skulder i form av ”hushållsskulder” tas inte med i förteckningen. Hushållsskulder kan vara räkningar från exempelvis apotek, telefon och hyra för en kortare tid och som kommer att betalas under året.
  • Samtliga tillgångar och skulder ska styrkas med underlag.
  • Glöm inte att skriva under blanketten.

Om du som god man eller förvaltare har ett uppdrag där förvalta egendom ingår, är du redovisningsskyldig gentemot överförmyndarnämnden vad gäller din huvudmans ekonomi. Det innebär att du är skyldig att inkomma med en årsräkning senast den sista februari året efter det år förvaltningen avser.

I årsräkningen ska du redovisa hur huvudmannens tillgångar har förvaltats under året. Generellt sett innebär detta att huvudmannens ekonomi ska redovisas genom att ange tillgångar och skulder vid periodens början och slut samt utgifter och inkomster under perioden. Till årsräkningen ska du även bifoga underlag (årsbesked, bankkontoutdrag, kvittenser med mera) som bekräftar det du angivit i årsräkningen.

Efter överförmyndarens granskning av årsräkningen skickas underlagen tillbaka till dig. Tillsammans med din årsräkning ska du även lämna in en redogörelse av ditt uppdrag. På redogörelsen kan du även begära arvode och ersättning för utfört uppdrag. Information om redogörelsen finner du nedan under rubriken "Redogörelse".

När ditt förordnande som god man eller förvaltare upphör (genom beslut om upphörande, byte av ställföreträdare eller när huvudmannen avlider) ska du upprätta en sluträkning över din förvaltning av huvudmannens ekonomi. Sluträkningen ska lämnas in till överförmyndaren senast 1 månad efter att förordnandet upphörde.

Sluträkningen lämnas i samma form och på samma blankett som årsräkningen. Skillnaden mellan års- och sluträkning är att redovisningsperioden för en sluträkning bara avser perioden från det senaste årsskiftet, eller i förekommande fall förordnandedagen, fram till dagen då ditt förordnande som god man eller förvaltare upphörde.

Viktigt att tänka på vid upprättandet av en sluträkning

  • Om huvudmannen har avlidit är du inte längre behörig att betala räkningar eller utföra andra rättshandlingar för din huvudmans räkning. För fortsatt förvaltning av dödsboets medel krävs fullmakt från dödsboet.
  • Begär saldobesked från banker med mera som visar värdet på huvudmannens tillgångar per den dag då godmanskapet/förvaltarskapet upphörde.
  • Överförmyndarkontoret skickar de redovisningshandlingar som lämnats in under godmans- eller förvaltarskapet till behörig företrädare för dödsboet när sluträkningen är granskad.
  • Kom ihåg att spara handlingarna för ditt uppdrag.

Utöver den ekonomiska redovisningen (årsräkning och sluträkning) ska du som god man eller förvaltare även inkomma med en redogörelse över din huvudmans situation och vilka åtgärder du har vidtagit i det aktuella uppdraget. Redogörelsen lämnas in tillsammans med årsräkningen respektive sluträkningen.

I redogörelsen anger du även om du önskar arvode, reseersättning och kostnadsersättning för uppdraget.

Redogörelse för utfört uppdrag

  • Det är viktigt att du fyller i redogörelsen så fullständigt som möjligt. Vårt beslut om arvode grundar sig främst på vad du har skrivit. Det räcker inte att kryssa i rutan för "stor" utan du behöver även uppge vad du gjort som motiverar det höjda arvodet.
    Det är vanligt att ställföreträdare för dagbok i ärenden som är mer komplicerade och tidskrävande. Denna kan sedan bifogas som underlag för att motivera ett höge arvode.
  • Om du vill ha kostnadsersättning (ett belopp på 2 procent av prisbasbeloppet) kryssar du i den rutan på redogörelseblankettens framsida. I kostnadsersättningen ingår alla småutgifter som till exempel kostnader för telefonsamtal, porto och kuvert.
  • Du kan få ersättning för de resor som krävts för att utföra ditt uppdrag. Bilresor ersätts med ett belopp som bestäms av staten (25 kronor/mil) och som är skattefri.
    För att få ersättning för resor måste du bifoga en körjournal.

Redovisa endast transaktionskontot

Det är endast transaktionskontot, det vill säga det konto som används av dig som ställföreträdare som ska tas med i balansen. Huvudmannens eget konto och eventuella sparkonton redovisas endast med summa under övriga tillgångar tillsammans med ett årsbesked och/eller kontoutdrag.

Skulle du använda dig av flera konton ska även dessa konton tas upp i balansen. Vi rekommenderar dock att du endast använder dig av ett konto om det inte finns behov av att använda fler.

 

Inkomst redovisas i brutto

Inkomsterna ska alltid redovisas i brutto. Det innebär att du ska redovisa all inkomst inklusive skatt under inkomst och sedan redovisar du skatten som en utgift.

Dela upp de olika inkomsterna
Om huvudmannen får bostads- bidrag/tillägg ska detta redovisas var för sig som en egen post på inkomster. I många fall får huvudmannen exempelvis sjukersättning eller allmän pension samt bostadstillägg. Det är viktigt att dessa summor inte klumpas ihop.

 

Utgifter

Utgifter bör specificeras var för sig på samma sätt som inkomster så långt som det är möjligt. Får du inte plats att fylla i alla utgiftskategorier i årsräkningen går det bra att använda sig av vår utgiftsblankett alternativt lägga till en egen bilaga.

Övriga utgifter
Om du använder en post med ”övriga utgifter” får denna aldrig överstiga 2000 kr. Övriga utgifter kan däremot överstiga 2000 kr i årsräkningen om det finns en bilaga som delar upp dem i mindre kostnader.

Överföringar mellan konton
I de fall det görs överföringar från transaktionskontot till andra konton och det inte framgår av kontoutdraget till vilket konto som pengar har gått, behöver det finnas underlag som visar detta. Underlaget kan exempelvis vara ett kontoutdrag från det konto dit överföringarna görs.

Vanligtvis för ställföreträdaren över fickpengar till huvudmannens eget konto. För att kunna visa att det är dit som överföringarna har gått, kan ett kontoutdrag på huvudmannens eget konto bifogas till årsräkningen.

 

Kontoutdrag och årsbesked

Kontoutdrag och/eller årsbesked ska alltid komma ifrån banken, det vill säga skickade från banken eller utskrivna via internet. Egna kontoutdrag är inte godkända. Det ska även finnas underlag som visar vilka konton som har överförmyndarspärr.

 

Saldo på transaktionskontot

Beloppet på transaktionskontot bör inte överstiga 25 000 kr. Resterande belopp ska föras över till ett spärrat konto, förslagsvis ett sparkonto. Eventuellt behov av undantag kan diskuteras med överförmyndarkontoret.

 

Skulder

Underlag på huvudmannens skulder ska redovisas. Detta för att vi ska kunna se om någon avbetalning har skett eller om skulderna fortsatt stiger.

I de fall det har betalats på nya inkassoskulder kan det vara bra att som ställföreträdare motivera varför dessa har uppstått. Det finns i de flesta fall en rimlig förklaring men denna behöver redovisas till oss.

I början kan det vara lätt att uppleva att redovisningen är komplicerad. Det kan vara många konton att hålla koll på och det är lätt att känna sig överväldigad. För att göra det så enkelt som möjligt, både att få en tydlig överblick över huvudmannens ekonomi och för att förenkla redovisningen, kan du följa den här kontostrukturen.

Transaktionskonto

  • Det konto som du som ställföreträdare använder.
  • Används för alla inkomster och utgifter.
  • Redovisas i årsräkningen under (A), (B), (C) och (D).
  • Köp som sker från detta konto behöver styrkas med underlag, exempelvis orderbekräftelse, kvitton eller fakturor.
  • Ska inte innehålla för högt saldo, rekommendationen är cirka 25 000 kronor som ska räcka till den dagliga hushållningen. Det går att motivera högre belopp i vissa fall.

Sparkonton

  • Hit överför du pengar om det blir för mycket på transaktionskontot.
  • Redovisas i årsräkningen under övriga tillgångar.
  • Ska ha överförmyndarspärr, vilket du som ställföreträdare begär om på banken.
  • Uttag från dessa konton behöver styrkas med underlag, antingen i årsräkning, eller när överförmyndarnämnden begär det.

Huvudmannens eget konto

  • Används av huvudmannen, inte av ställföreträdaren.
  • Redovisas i årsräkningen under övriga tillgångar.
  • Betalningar hit från transaktionskontot redovisas som en utgift, överföringar från detta konto tillbaka till transaktionskontot redovisas som inkomst.
  • Om huvudmannen inte har ett eget konto utan använder kontanter sker uttag från transaktionskontot. Dessa uttag ska alltid kvitteras av huvudmannen, eller boendepersonal, där dessa skriver under på att de mottagit pengarna. Kvittensen lämnas som bilaga till årsräkningen.

Många utbetalare skickar numera inte ut kontrolluppgifter och du kan därför själv behöva kontakta respektive utbetalare för att få underlagen.

Försäkringskassans sammanställning ska du beställa via Mina sidor på Försäkringskassans webbplats. Välj att logga in som ställföreträdare och logga in med ditt eget personnummer och bank-id. Du behöver bara en inloggning oavsett om du har en eller flera huvudmän.

Om du ringer ska du, för att bli kopplad till rätt handläggare, ange vilken ersättning ärendet gäller. Be att få ”summerade verkställda betalningar för år X” och ange huvudmannens personnummer. Handläggaren ska då kunna skicka en summering över samtliga utbetalningar Försäkringskassan gjort och vilken skatt som dragits under året.
Om det är del av året så talar du istället om vilken period det gäller.

För en huvudman med pension och bostadstillägg från Pensionsmyndigheten ska du vända dig till Skatteverket. Det går också bra att uppsöka Statens servicecenter med servicekontor i Karlstad och Hagfors.
Be om summering av ersättning från respektive myndighet fördelat på bruttoinkomst, skatt och bostadstillägg eller bostadsbidrag.

Kvittenser och kvitton ska finnas för alla köp men än viktigare är detta när summan överstiger 1000 kronor. Kvittens eller kopia på kvittot ska alltid bifogas vid inköp som överstiger 1000 kronor.

Kontantuttag

Alla kontantuttag ska kvitteras. Mottagningskvitto ska bifogas för kontanta medel, antingen underskrivet av huvudmannen om denne förstår vad saken gäller, annars av personal/anhörig/kontaktperson.

Handkassa

Används handkassa på boendet ska en kopia på kassaboken bifogas i redovisningen. Vi behöver framförallt se insättningar samt ingående och utgående saldo.

Om du använder dig utav girobetalning kuverttjänst ska du summera alla girobetalningar på årsräkningen i en egen post. Du ska sedan komplettera med en bilaga eller betalordrarna som visar vilka olika kostnader som omfattats av betalningarna.

Om det framgår av kontoutdraget vad betalningarna avser behöver du inte skicka med varken bilagan eller betalordrarna.

Om en förmyndare, god man eller förvaltare inte fullgör sin skyldighet att inkomma med vissa redovisningshandlingar, kan rätten besluta om att utdöma ett vite. Vitesbeloppet är 6000 kr. Du får då en ny tidsfrist på dig att inkomma med redovisningen.

Kommer inte redovisningen in inom förelagd tid kan vitesbeloppet höjas och ett nytt vite utdömmas. Det går inte att "köpa sig fri" från redovisningen utan du är skyldig att redovisa även om du fått betala vite.

Om du inte kan lämna in din redovisning i tid kan du ansöka om en förlängd inlämningstid. Din begäran måste ha inkommit före det att sista dagen för inlämnande av redovisning har passerat. Begäran måste motiveras.
Årsräkningar ska vara inlämnad före den 1 mars.

Dela denna information:

Tipsa en kompis

Sidan uppdaterad: av